Saturday, October 8, 2011

Tempe goreng ala meriahuolls

hai makecik ,makecik semue . ade org rindu mak punya blog uolls . hehe . tak sngke ;)

hari ni chef sukepinknah nak ajar wat tempe goreng ala meriah uolls ,sbb nyah2 sume terkesima stlah mkn tempe mak noks .tapi amaran kpade tak suke tempe ,tayah wat . lagi satu sape yang ckp aku over wat camni,gi berammbusss ! blog ni bukan blog kauu kann . kalau nak mrah2 wat blog seniri .tuih ! HAHA .



okeh , ini bahan2 nya ya .

-serbuk kari ayam dan daging ababi adabi . #ok.yang atas tu dah guna
-tempe ofkos
-tepung aym goreng#cap sesuka hati .
-kiub pati ayam #kalau x dak pon guna garam dan perasa pon okeh ,tapi isi sikit gram sbb tepung aym tu da masin. tapi kalau ade kiub jangan isi garam sbb  da ma..? da masin . OK.pandaii .err , anda jawab ke tadi ?!

dan okay yang paling penting ialah jeng.jeng.jeng.




baiklah . minyak jea .

okeh dimulakan dgn ....?!





Bismillahirahmanirahim . OK good ;)

-okeh,mula2 potong tempe tu jadi camni .


haha , nak terhancur aku potong , ape aku kesah . nanti masuk perot gak KANN .

ok,lepas tu masuk la segala bahan2 tadi sesuka hati except minyak yea . dan jadi camnie :-


okeh pastu gaul lah ,angkat2 tu .yang goyang2 ke kiri dan ke kanan tu , dibuat tanpa sentuh tempe tersebut kerana dikhuatiri hancur . tau takk ? eish ,i upload video yea . hehe .over mak rini .


video

hah tau dah ?!kesiann KANN aku , sebelaah tangan pgang kamera ,sebelah buat camtu . semuanya semata2 kerana uolls kayyy .

dah wat tu , jadilah cemni .


okeh pastu gorenglah kann . aku pasang api paras ni .aku rasa paras besarlah ni .kalau kebwah lagi api kecik balik .


ha , api panas masukkanlah tempe trsebut .



okeh ,jgnlah pertikaikan kuali tu yea , TAK MAMPUU 

okeh tnggu la sampai masak . kalau abah aku kann , pantang sgguh kalau letak sudip dlm kuali mcm ni :-

aku pon taktahu nape,dulu bila aku letak abah akku ckp cemni 

"jgn diajar letak sudip dlm kuali " 

aku igt tauuu ,

lepas tuh , sementara mnunggu masak kau basuh la bekas kau letak tempe tu ,lap2 meja ,letak papan pemotong di tempat sepatutnya . mak aku ckp "da siap masak ,dapur da bersih .jgn diajar tnggal barang2 cam tu jewww ."

okeh goreng smpai jadi cenggini .


angkat dan toskan . sbb nak buang myak belebihan . hihi



okeh da siap , letak dlm bekas.


okeh selalu aku tak letak tisu pon , sje nak masuk dlm ni letak tisu .

aku mkan mnde ni ngan nasi+kicap +tempe .


yelah orang miskin bak kata ustaz PAI aku . aku menumpang rumah mak bapak aku jer .duit pon dorang bgi .
WALHAL
mak aku masak sup ketam arini . HAHA .

5 minit kemudian ....




tisu dah ilang . hihi 

dan2 lak lepas mkn ,abg aku balik bwak air mangga . fuh ,sedakk amat la yakk .



OK tu je utk arini . kbyeee 

6 comments:

faqihah . faqihah said...

terbaekk punye tempe ! kasi 5 bintang haha .

@ atieqah @ said...

time kasih nyahhh ;)

aqil helmi said...

woah sedap la.....terliur mak tau....pakai serbuk apa tadi ab*** hahaha.....klas la...

@ atieqah @ said...

eh ,tersalah tules lahh nokk . mak mkn yang halal jewww . haha

aqil helmi said...

tau tak apa maksud nokk 2 hahahahaha maksud dia te*** hahahahahaha bapok KL cakap...

@ atieqah @ said...

bater aok . mengkaji . nokk koi maksud laen .