Friday, March 9, 2012

Maggi Goreng Wale Wale Hay

Ehem hai anda semuaa .

Masuk hari semalam dah 5 hari berturut turut  aku masak maggi , oke mi maggi yang takdak perasa tu . Aku yang memerasakan dia sendiri . Biasalah , hobi aku memasak . Dah memasak, makan lah kann. Point utama sebenarnya lebih kepada makan . Hoho ~ 3 hari aku masak fail . Tapi sedap jugak . Wikiwiki .

Hari pertama
~sedap boh 

Hari Kedua 
~Pedas tahap cipan

Hari Ketiga
~Banyak air( Mi kembang secara berlebihan )

Hari Keempat 
~Bawang Tak Masak .

Hari Kelima
~Perfect :)


Nak resepi ? Bolehh . Utk orang yang suka masam je kot . Sbb aku guna kiub tomyam , kiub aym boleh kot ,tapi masin sikit . . .

A)1/2 bawang Hollen*sesuku ditumbuk,sesuku lagi dihiris
 2 ulas bawang putih*ditumbuk
 2 ulas lada kecik (nak pedas tambah lah lagi)*ditumbuk


  • 1 Kiub Tomyam
  • 1 sudu kecik Serbuk Lada Kering
  • 1 Bungkus Maggi *rebus dulu pastu tapis
  • 1 Telur
  • Minyak


Caranya

1. Mula mula isi minyak . Jgn isi byak sgt . Dah panas tu , tumis  bahan A sampai naik bau . Alah kira2 rasa bwang tu dah masak lah . Jgn hangus pulak .
2. Masukkan 1 sudu kecik serbuk lada kering tu .
3. Kacau kacau sampai rata lah . Pastu masukkan air sikit . Aku guna air bekas kesan2 bwg ngan cili dri lesung batu tumbuk bwg tadi .
4.Masukkan kiub tomyam , kacau smpai hancur kiub tu pastu masokkan telur .Telur tu dah mcm masak je,teros masok maggi .
5. kacau kacau dan siappp .

Tadaaa ~


dan dan pulak yang sedap takde hiasann . yg tak sdap tu aku guna limau kasturi dgn daun sup sbgai hiasann .
OK dah . Tu jee.

psst , perasan tak gambar aku kebanyakan ats gambar tikar buluh coklat tu ?wahaha . situ je kot aku rasa port yang cantik utk tngkap gambar . Lighting pon okayy . sebab tu kott . hehe . daaa~

No comments: