Wednesday, March 1, 2017

Fiqh Ibadat: Haid

Bismillah

Berapa minggu dah koi skip tulis kat sini. Bukan taknak tulis, masa tak mengizinkan kahkah alasan. Masuk minggu ini, sudah minggu ke-5 koi belajar untuk sem 1 tahun 2 ini. Koi nak je share apa yang koi belajar miggu sebelum ni, tapi koi rasa macam kefahaman koi tak beberapa betul sangat. Kang sesat pulok ayedak .

Ok. alhamdulillah. Macam biasa hari isnin dan rabu ada dua kelas jer. Jadi kelas pertama tadi kelas Fiqh Ibadat. Hari ni belajar tajuk Haidh. Menarik kot , walaupun pening kepala, tak mengantuk koi hari ini. Terima kasih Kamilah meminjamkan minyak cap kapak yang membantu proses pembelajaran koi tadi hehe.

Jadi sekarang koi nak tulis serba ringkasss apa yang koi belajar harini.

Ustaz kata " Bila berkata tentang haid, ianya tak dapat lari daripada berkait dengan jatina ataupun ilmu seksologi"

*Ustaz cakap dalam bahasa arab, ni koi translate jer.

Ustaz sambung lagi, lebih kurang bunyi gini " Orang barat mendakwa bahawa mereka adalah lebih baik daripada orang islam dalam isu pendidikan seks"

".... Persoalannya adakah Islam tidak mementingkan ilmu seksologi ini ?"

Krik krik krik...

Biasalah tu krik krik tu. Lepastu adalah student jawab, tapi aku tak dengar jawapan dia. Lepas beberapa ketika ustaz sambung

"Sebenarnya Islam mementingkan tetang ilmu ini bahkan lebih banyak daripada mereka yang mana kita belajar tentang ilmu ini sejak kita kecil lagi.."

Jadi Ustaz pun cerita, masa dia sekolah rendah, ada kelas sesi petang. Kelas Igama . Kenapa Igama jangan tanya koi haha.

Ustaz kabo mase tu dia belajar tentang haid dan dia ingat haid tu hanya ada kat orang islam, takda kat orang kafir. Pastu ustaz ketawa sendiri memikirkan dirinya sebegitu pada waktu itu.

Jadi ustaz sambung ,".. Kita telah belajar mengenai haid, mimpi basah, aurat, ikhtilat, meminta izin dan sebagainya yang mana semua ini terkait dengan ilmu seksologi ini.."

Kebanyakan student mengangguk angguk tanda faham.

Kami belajar macam biasa dan diselang seli dengan jenaka ustaz sehinggalah ada satu topik yang menarik perhatian koi. Iaitu hukum masuk masjid dalam keadaan haidh.

Ustaz kata, ulama sepakat bahawa mengotorkan masjid, dengan najis, darah atau apa apa pun jua yang mampu mengotorkan masjid adalah HARAM TANPA KHILAF.

Ada banyak hadis yang cerita tentang haid dan junub ini.

Ada satu hadis dimana Nabi suruh isterinya A'isyah mengambilkan sejadah di dalam masjid, lalu isteri nabi jawab bahawa dia sedang haid, kemudian nabi jawab lebih kurang begini " Sesungguhnya haid kamu itu bukan ada di tanganmu"

Ada lagi satu hadis di mana, isteri nabi membentangkan sejadah di dalam masjid.

Dalam hadis lain pula, hadis mengatakan bahawa nabi tidak menghalalkan mereka yang haidh atau berjunub masuk ke masjid, dan juga beberapa hadis lain berkait dengannya.

Dan setelah mengumpulkan segala dalil-dalil dan illah disini adalah "tausih al masjid" iaitu mengotorkan masjid.

Jadi kemungkinan dilarangnya masuk masjid adalah kerana risau akan mengotorkan tempat solat. Adapaun kalau kita duduk dalam masjid, tapi bukan tempat solat, maka tidak ada masalah. Apa pun Ustaz kata "istiftak qalbak"

"Mintalah fatwa daripada hatimu"


Kita boleh berijtihad. Misalan kata, haritu hari pertama kita turun haid, dan kebiasaanya hari pertama aliran banyak, maka dikhuatiri akan mengotorkan masjid, maka elakkan daripada masuk masjid, begitu juga sebaliknya.

Ustaz kata lagi, sesiapa yang nak ambil dengan zahir ayat jer, terpulang juga,

Jadi itu sahaja tulisan koi harini. Taknak panjang tapi mcm panjang juga. haha aduu.

Terimakasih . Assalamualaikum.

No comments: