Monday, December 8, 2014

Fitnah Pelajar Sekolah Agama .

Bismillah .

Ni lah yang aku paling takut .

Fitnah .

Besar sungguh impak fitnah ni boleh jadi kat seseorang . Spt kita tahu , dalam Al Quran pun ada menceritakan fitnah fitnah yang terjadi pada zaman nabi . Betulkan saya kalau salah . Insyallah .

1. Kisah Nabi Yusof dan Zulaikha
2. Kisah tuduhan terhadap Maryam
3. Peristiwa Al-Ifik

Selepas STAM , banyak program yang dijalankan di Kulliah Al lughah Waddin As-Sultan Abu Bakar . Okay, saja tulis panjang nama sekolah . Antaranya ceramah ceramah , juga Program Tahsin Yassin dan Doa, Program Penyembelihan, Program Dunia Kraf, Kursus Pengurusan Jenazah dan lain lain . Penceramah juga dijemput khas seperti Ustazah Fatimah Syarha , Ustaz Ebit Liew , Sheikh Maulana Johari , Murobbi aku sendiri dan ramai lagi . Series kata , best . Tapi aku sedikit kecewa kerana tidak dapat menyertai kursus penyembelihan dan dunia kraft untuk menghadiri kelas MUET . sob sob





Aku ade mencatatkan serba sedikit melalui pengisian pengisian tersebut , dan beberapa tazkirah dari pelajar kulliah sendiri dalam buku aku, tapi buku tu ada kat sahabat aku pulak. Mungkin lain kali aku kongsi . Insyallah .


Aku tertarik dengan suatu forum yang aku rasa sangat menarik pengisiannya . Lebih lebih yang berada di depan tersebut guru guru aku sendiri dan bekas pengetua Kulliah . Forum petang itu sangat santai . Langsung tak mengantuk dan bentuk forumnya dah macam dalam TV . Rasa nak dgr lagi .

Apa topiknya ?

Krisis Identiti dalam Kalangan Pelajar Sekolah Agama 



Aku akan tulis serba sedikit yang aku ingat . Aku huraikan jelah apa yang aku faham . Sebab dah lama pun ceramah ni . Aku tambah juga nasihat guru guru aku yang lain okay ?

 Pelajar sekolah agama yang mana belajar agama yang dipilih oleh Allah dgn kasih sayangnya ini secara automatiknya merupakan bakal pewaris ulama.  Tapi cuba kita lihat keadaan sekrang . Pelajar sekolah agama sendiri malu untuk mengaku sekolah agama , malu nak berbahasa arab . Tahajjud ke mana , Qiamullail ke mana dan terlalu banyak maksiat yang memang tidak menunjukkan langsung pelajar beragama.

Allah .

Kalau kita sendiri , maksud aku , kalau pelajar sekolah agama sendiri yang mcm ni , belajar main main , ilmu curah atas kertas peperiksaan je , solat jemaah enth kemana , kapel ,

Jangan nak salahkan ummah yang teruk bermaksiat , murtad syirik kepada Allah sekarang ni . Jangan nak salahkan pelajar pelajar sekolah biasa yang free hair kalau pelajar sekolah agama sendiri yang free hair, yang 'bagaikan melepas batok di tangga' .

Aku ingat kata Ebit Liew , dalam dunia ni ade 7 billion manusia . Hanya 5 billion yang masih belum beriman . Siapa nak bertanggungjwab atas mereka ni ?

Aku tersentap . Air mata aku bergenang . Aku rasa bersalah .

Murobbi aku . Ustaz Karim kata .  Masa muda dulu bawa kitab Mantiq tunggu bas dan baca .
"Saya bangga sekolah agama, saya bawa Kitab mantiq kat setesn bas ,saya bangga pegang buku arab , belajar bahasa arab, saya baca je walaupun tak paham pun baca kitab tu,  " katanya .




Kalau nak tahu , zaman dulu lagi sinis orang pandang sekolah agama ni . Sekolah pun tak mudah mcm sekarang dengan pelbagai kemudahan .
Ape masalahnya lagi ?

Yang si perempuan menggedik gedik dengan lelaki, ketawa, melalak , mengilai . Adab entah kemana , adakah ini nilai pelajar Islam ?
Adakah ini sifat yang kita mahukan ?
Macam ni nak jadi seperti Saidatina Khadijah ?
Mcm ni nak jadi seperti A'isyah ra
Mcm ni nak jadi seperti Fatimah ?

Ramai diantara kita masih leka dengan hiburan . Aku pun .
Yang masih taktahu tanggungjawab mereka untuk ummah .

Kita ini berdosa untuk ummah .
aku bagi cth .

Ilmu fardu kifayah . Ramai tahu bila sorang tak buat semua sekampung dosa .
Bila Allah tanya , kenapa kamu melakukan maksiat itu ini?
Maka jawablah orang kampung , kami tidak tahu itu ini adalah maksiat . Kami ada menghantar seorang yang belajar agama disini, tapi dia tidak melarang malah memberitahu bahawa perlakuan kami ini adalah maksiat .

Andai Allah tanya kita sebagai pelajar agama, kenapa tidak membantu orang kampung atau mencegah . apa kita nak jawab ?

Sebab aku belajar tepaksa ?
Sebab aku main main je waktu belajar ?
Aku taknak pun sekolah agama ini ?

Mcm tu ke kau nak jawab depan Allah ?
Takdak isu terpaksa , main main bila belajar.  Kita kena tahu . Allah pilih kita . Allah pilih kita . Allah pilih kita . Allah pilih kita kerana sayang kepada kita *sila baca doploh kali .
Bila dah dipilih , nak taknak kita kene usaha . Kerna kita bertanggungjwab untuk orang lain .



Kite kene tahu , tak semua orang tahu agama mcm yang kita tahu .
Tak semua berasal dari keluarga yang berlatarbelakangkan agama .
Maka tanggungjawab kita nak bantu mereka . Sama sama menggapai redha Illahi .
Jangan pernah sesekali memandang mereka dgn jijik , pandanglah setiap manusia itu dengn penuh kasih sayang seperti yang dilakukan oleh Rasul junjungan kita Nabi Muhammad SAW . Indah sungguh perlakuan baginda . Kita kena tahu mungkin kesalahan mereka itu mrupakan ujian bagi mereka yang tidak kita rasakan .

Nak kaitkan dengan tajuk di ats, fitnah ini pasal ikhtilat sebenarnya .

oiih , panjang benor cerita sebelum ke tajuk sebenar yo .
Takpelah kan. ilmu .

Sebenarnya  aku rasa aku pun ada masalah dalam ikhtilat . Aku pun tak sempurna .
Aku sangatlah tak suka bila buat kerja kena berurusan dgn Si kaum Adam ni .
Kenapa ?
Sebab aku ada penyakit gini . Bila tengah bincang , aku taknaklah aku mcm cover gila tah pape . Aku pun cuba take it easy , ataupun santai santai je . Tapi kau tahu berakhir mcm mana ? berakhir mcm perempuan tak senonoh , tak bradab . Baa, benci gila . Aku taktahu org lihat mcm mana . Tapi aku rasa mcm teruk . Brghh .

Aku syukur sangat bila kat Kulliah aku  tak  banyak cakap dengan lelaki . Lagipun kelas Banat dan Banin berbeza dan aku tak terpilih jadi MPP ke ape .Ade pun  aku panggil sorang muslimin ni ,sbb suara aku kuat  (time tu gabung kelas , muslimin muslimat 2 minggu sebelum STAM ). Tapi tak cakap pun , panggil je pastu aku terus buat kerja aku. Kawan aku (MPP) ade urusan dengan dia .

Satulagi aku nak kasi paket gula dekat sorang budak laki ni yang dah mcm nak menangis , sbb perempuan serbu tempat air waktu seminar kat Lanjut .

"nak gula ke ?"
ha tu je laa .

still sedih sbb tak dpt rekod tak bcakap dgn lelaki sepanjang 10 bulan lebih . sob sob

oklah . mcm penat je korang baca , aku bg je artikel ikhtilat yang best . tak bosan . Sentap lagi adaa . Sila baca Apabila Pelajar Agama Berikhtilat

Sekian .

No comments: