Tuesday, February 19, 2013

Once upon a time, sendirirella with rattan shoes .

Pada Zaman Era Milenium dahulu , terdapat seorang sendirirela yang bekerja sebagai hamba . Setiap hari kerjanya hanyalah bekerja di rumah ibu tirinya sehingga lewat petang . Pada malam harinya, ibu tirinya menyuruh melakukan kerja lagi .Lagi lagi kerja . Penat rasanya . 

Sehinggalah suatu hari , Majlis Tari Menari diadakan di Hotel Grand Saphire . Sendirirela nak sangat pergi ke sana , Sendirirela pun menjahit Baju Kurung Moden untuk dipakai pada malam itu . Kakak tirinya yang mengetahui akan hal itu , sedaya upaya menghalang Sendirirela dengan memberikan 28 kali ganda kerja .Sendirirela berasa sedih dan akur untuk melakukan kerja kerja itu . Tidak lama kemudian ,sendirirela tertidur dek kerana terlalu letih. Tepat jam 8 malam , sendirirela terjaga dari tidurnya . Kelihatan seorang yang sangat kacak wajahnya berada di hadapan sendirirella sambil tersenyum . Lalu sendirirela bertanya :-


"aok ni sape ?"
"koi lah angel , aok tau angel ? "
"tau ghasenyer, ngape?"
"HAHAHHAHA , koi ditugaskan untuk menunaikan 3 permintaan aok "

Sendirirela merasa gembira mengetahui akan hal itu , Sendirirela pun meminta blouse labuh berwarna merah jambu dan sepasang kasut kaca kepada angel tersebut .

Angel tersbut menunaikan permintaan sendirirella itu . Tetapi disebakan angel tidak cukup ilmu , kasut kaca itu menjadi kasut rotan . Rotan pun rotan lah . 

Sendirirela menceritakan bahawa dia ingin pergi ke Hotel Grand Saphire untuk menyertai Majlis Tari Menari ituu . 

Angel pun mengabulkan permintaan itteww . Angel mengatakan bahawa dia ada 4 jam sahaja . Sendirirela dilarang berada di sana lebih jam 12 malam , kerana segala apa yang dipakai oleh Sendirirela akan hilang . Walaupun sendirirela sendiri yang rela .

Ketika sendirirela masuk ke hotel, sendirirela berasa jakun giler sehingga meninggalkan kasut di luar hotel , dan pada ketika itu seorang waiter terlanggar sendirirela lalu segala barangan yang dipegang waiter itu terjatuh lalu pecah . Kaca yang pecah itu pula terkena kaki sendirirela dan menyebabkan kakinya terluka. Sendirirela berasa sedih lalu memohon kepada angel agar menyembuhkan luka di kakinya agar dia boleh menari bersama anak raja . 

Permintaan Sendirirela dikabulkan . 

Sendirirela masuk ke dewan tarian dengan berkaki ayam . Sendirela masuk ke sana dgn perasaan esaited . Dia tidak sabar melihat putera raja yang kacak kacak itu .

Sebaik sahaja Sendirirela masuk ke dlm dewan , alangkah terkejutnya sendirirela setelah melihat bahawa putera raja tersebut adalah orang orang yang sudah tua tetapi tidak berkahwin . Anggaran umur mereka lebih kurang 80-an . 

Sendrirela terkejut sangat lalu melarikan diri , sebelum lari dia memandang ke arah banner yang ditampal di hotel itu . 

"Majlis Tari Menari Warga Emas Lelaki "
Tema: Putera
Semua wanita dijemput hadir . 
Tujuan adalah untuk mencari pasangan warga warga emas lelaki tua ini , pihak kami malas dah nak jaga .
Sekian . 

Sendirirela berlari ke rumahnya dgn berkaki ayam sambil menagis teresak esak .

kok kok kok *bunyi ayam

Esoknya , dikhabarkan seorang putera raja mencari tuan punya kasut rattan yang dijumpai di malam majlis tari menari . Putera Raja itu memaklumkan , dia akan berkahwin dgn tuan punya kasut itu . 

mengetahui akan hal ini , Sendirirela menyorok di dapur . Tetapi atas kedengkian kakak tirinya , tempat persembunyian Sendirirela terbongkar . 

Sendirirela hanya memandang ke arah periuk di dapur , tidak langsung pandang ke arah Putera Raja . 

"Nah kasut aok , kawin dgn koi okayy . Rombongan meminang kat luar . Aboh mok koi seme ade nih "

"Tak mahu "

"Ngape ? ce pandang koi , aok tak kenal koi ?"

"Tak mahu"

Putera Raja berasa geram lalu menarik lengan Sendirirela supaya memandang ke arahnya . Akibat tarikan yang kuat itu , sendirirela terpusing  ke arahnya . Lalu memandang Putera Raja  .

"Ha , kenai dah ?"

"Angel ?"

Putera Raja senyum ke arah sendirirela, lalu menunjukkan isyarat diam . 

"So nak kawin ?"

"NAKKKKK"


Putera Raja pun menyarungkan kasut rattan itu kepada Sendirirela . 
Kini kasut itu berada di suatu tempat rahsia . Hanya oranng yang beruntung sahaja dapat memakai kasut ini . 



Tamatlah kisah Sendirirela yang materialistik ini . Sekiann . 

1 comment:

putere fatihi said...

terbaik (Y)
kawan koi ni