Wednesday, February 1, 2017

Second Year Life

Bismillah

Hari ni second class aku sebagai second year student. Kelas pagi tadi dimulai dengan fiqh ibadat . Hari ini ustaz hanya cerita mengenai subjek yang akan kami pelajari secara ringkas,kitab-kitab yang digunakan dan memberi persoalan mengenai mazhab. Aku tktahu kenapa setiap kelas pagi aku akan mengantuk tahap dewa. Tapi aku cuba untuk berjaga dan membuka mata. Moga-moga ada keberkatan menuntut ilmu disitu.

Antara persoalan yang diutarakan ustaz Fuad harini

"Mengapa dan perlukah kita bermazhab ? Kenapa kita tak guna direct quran dan sunnah sahaja?"

Dan semestinya aku pelajar tak terer ni jenis jawab dalam hati dan mumbling dsitu. Aku pernah pergi K-Fiqh dulu, Konvensyen fiqh ni merupakan konvesyen pengukuhan shariah buat ummah. Jadi jawapan yang diberi ustaz masa K-Fiqh tu simple je, sesuai dan mudah difahami masyarakat secara umumnya.

Jawapan ustaz di K-Fiqh tu lebih kurang gini

"Sebabnya kita ni tak reti arab, tafsir kita taktahu, ayat-ayat muhkamat musytabihat ni pun kita tak tahu, hadis sahih bukhori pun kita tak khatam lagi, jadi datangnya para ulama' ni dengan ilmu. Dengan ilmu mereka yang ada untuk menafsirkan pada kita , dan menerangkan bagi kita. Mereka memudahkan kita untuk memahami sesuatu hukum tu"

Jadi, aku mumbling je sorang-sorang kemudian ada seorng lelaki dalam kelas tu menjawab dengan arab yang sangat fasih sampai aku tak faham apa-apa melainkan line terakhir dia yang bermaksud

"....mereka menerangkan kepada kita"

Antara soalan ustaz lagi adalah mengenai mazhab para-para tabiin.

Habis kelas, aku gegas gi CLAV nak ambil borang khat.

Borang habis.


Kelas kedua harini kelas Adillat Ahkam , Ustaz Mustafa

Adillat ahkam. Yaitu dalil-dalil kepada hukum/ dalil-dalil sesuatu pensyariatan. Ada 3 point yang diketengahkan Ustaz pada hari ini

Point pertama:
Adakah pengetahuan mengenai hukum itu penting?
Kenapa pengetahuan hukum itu penting?
Boleh ke kita ambil hukum daripada manusia ? Cth qiyas, ijtihad

Student jawab penting .
Ustaz tanya, kenapa penting ?
Ustaz bagitahu adanya hukum tu akan membawa kepada kesan. Contoh, hukum wajib. Kesan daripada melakukan mendapat pahala, kesan daripada meninggalkan mendapat dosa. Gitu.
 , dalil dalil sama penting je dengan hukum-hukum sebab kita tak akan dapat tahu hukum melainkan dengan dalil.


Point kedua: Kenapa ulama ulama ni berbeza pendapat ?
Sebab berbeza penggunaan dalil mereka. Ustaz ada huraikan dan bagi contoh.

Point ketiga: Fenomena mana dalil ?
Biasanya bila kita kata akan sesuatu, maka orang akan tanya

Mana dalil ?
Apa dalilnya ?

Hujan turun dari langit.
Mana dalil ?

Jangan kita buang sampah merata-rata
Mana dalil ?

Adakah fenomena ini baik atau buruk? Semestinya ada baik dan buruknya.
Ustaz ada hurai dan bagi contoh disini

Sekian, ini saja apa yang aku pelajari secara ringkas pada harini. Doakan aku . Assalamualaikum.





1 comment:

Athiah said...

Sis belajar kos tu dalam bahasa apa?