Monday, February 6, 2017

Sistem Uia

Bismillah

Macam biasa first week kat uia memang havoc sangat sebab add-drop subjek secara manual. Aku pun sama tak terlepas dari menjadi salah seorang yang keserabutan pada hari itu. Dari dulu sampai sekarang, sistem berubah ubah tapinya bagi aku takde pun peningkatan atau penambaikan *sigh

Ceritanya aku dah register subjek secara online, alhamdulillah lebih baik dari dulu, cuma tinggal nak tambah satu subjek lagi sebab section subjek lain banyak closed. Alhamdulillah lagi sekali, masa cuti midsem baru ni, result exam keluar dan psychology aku dapat A-, so cita-cita aku untuk minoring psychology tercapai.

Hari first datang uia, aku dah beratur dekat Deputy Dean untuk declare minor. Sebelum pukul 8 lagi dah tunggu dan dalam 8.30 tu baru boleh masuk. Dia kata untuk declare minor kena tunggu staff sorang tu nama dia Kak Faizah. Kak Faizah masuk pukul 9 katanya. Aku pun tunggu punya tunggu, aku pun decide nak tanya staff tu Kak Faizah tu yang mana,

Rupanya Kak Faizah tu dah datang before jam 9 lagi. Aiyaa, dekat kak Faizah tu dah ramai beratur.Ok takpela, aku beratur je la. Pastu ada sesi sesi drama dan sebagainya sebelum tiba ke giliran aku. Dan bila aku sampai kat dia, dia kata aku punya borang tu kene mintak sign HOD

Jadi aku pergi department, dia suruh hantar je borang. Jadi aku tanya lah, kalau aku hantar borang ni, bila boleh tahu. Dia kata nextweek . Kalau nextweek condirm confirm aku tak boleh nak add subjek dah . Bila aku cakap mcm tu, dia call someone, and then staff tu minta aku pergi Office, jumpa HOD, di mintak tolong sekali hantar kan borang orang lain. Aku ok je, bukan berat pun borang tu.

Sebenarnya banyak lg keserabutan, tapi aku ringkaskan aku dapat sign HOD . Lepas dapat sign HOD, pergi deputy dean balik, lepastu aku pergi department pulak untuk daftar subjek. Sampai sampai, dia kata borang aku tu kena ada confirmation slip untuk haritu, dan graduation audit. So benda benda tu semua ada dalam portal. Aku pergi kedai kaki copy, ya Tuhann banyak gilaa orang. Double A pun sama, ITD pun sama. Jadi aku buat apa ?

Aku balik mahallah, print dekat mahallah. Lepastu aku pergi department semula. Hantar borang. Settle.

Hari demi hari, subjek tak masuk-masuk . Aku pergi department semula, ringkaskan , dia kata dia suruh tunggu by the end of the day sebab subjek Psychology and Islam tak key in lagi. Ok takpela mcm tu. Aku pun balik

Tapi disebabkan risau tak dapat, aku tambah lagi subjek backup yang tak clash dengan semua subjek aku dah apply, subject Sociology . Hantar borang lepastu tunggu je la apa-apa berita.

Dan semalam, hari last add drop subject, dan nak bagitau yang dua-dua tu satu pun tak dimasukkan dalam portal . Katanya nak utamakan mereka yang tak cukup credit hour.

Habis, kalau semua student hanya dibenarkan sampai minimum credit hour je, baik tak payah buat maximum credit hour. Bila ambil minor, aku tambah lagi 8 subjek sebenarnya. Tapi bila kita nak add, dia kata credit hour kita dah cukup, so takkan setiap sem nak ambil 15 credit hour je, bila aku nak grad ?

Ok dah tu je nak cerita hari ini. Dah memang uia macam tu. Nak buat macamana . Hadapi je la . Assalamualaikum


2 comments:

Unknown said...

Sis Sye student UIA jgk first sem. Kalau sye nk buat minor first sem dh kne ambk ke sbjek y kte nk minor tu?

Atiqah Sulaiman said...

Aah. Ambil subjek intro bagi subjek tu dulu